Prezentacje specjalistyczne często są naszpikowane fachowym słownictwem i dotyczą trudnych, złożonych tematów. Nic więc dziwnego, że prelegentom trudno utrzymać uwagę widowni. Odpowiednie przedstawienie treści na slajdach jest zatem kluczowe. Jak stworzyć prezentację specjalistyczną, która nie zanudzi odbiorców?
Tworzenie prezentacji specjalistycznej – mniej znaczy więcej, zwłaszcza w przypadku tekstu
Chociaż wydawać by się mogło, że tworzenie prezentacji specjalistycznych jest łatwiejsze – publika to najczęściej osoby zainteresowane danym tematem, którym nie trzeba tłumaczyć branżowego żargonu – niejeden fachowiec poległ na tym polu i przekształcił porywający case study w monotonny występ, który zanudził większość słuchaczy. Problemu można byłoby uniknąć, stosując się do kilku rad dotyczących tworzenia prezentacji specjalistycznych. Czego należy się bezwzględnie wystrzegać, a co jest wskazane?
Zbyt dużo tekstu na slajdzie to jedna z głównych bolączek specjalistycznych prezentacji. Fachowcy często chcą zawrzeć jak najwięcej szczegółów dotyczących danego zagadnienia. Tymczasem nawet osoba żywo zainteresowana tematem szybko traci zapał i koncentrację, jeśli zderza się ze ścianą tekstu. W konsekwencji dopada ją nuda. Im mniej tekstu, tym zdecydowanie lepiej.
Nie oznacza to jednak, że należy całkowicie zrezygnować z tekstu. Wielowątkowy przekaz należy skrócić do najważniejszych informacji, rozbić go na kilka slajdów i uatrakcyjnić wypunktowaniami oraz pogrubieniami. Na tym jednak nie koniec. Jak jeszcze urozmaicić tekst?
Profesjonalna prezentacja – obraz wart tysiąca słów
W specjalistycznej prezentacji nie może również zabraknąć atrakcyjnych grafik. Przyciągają one uwagę odbiorców i ułatwiają zapamiętywanie treści. Nie od dzisiaj wiadomo również, że jeden obraz jest w stanie przekazać więcej niż tysiąc słów. Warunek jest jeden: musi on korespondować z tematyką slajdu. W przeciwnym razie prezentacja może być odebrana jako nieprofesjonalna.
Oprócz fotografii i ikon w prezentacjach specjalistycznych dobrze sprawdzają się:
- infografiki – zawierają kluczowe informacje na dany temat i są atrakcyjne pod względem wizualnym, co ułatwia przyswojenia zawartych na nich treści,
- wykresy i diagramy – w przystępnej formie prezentują wyniki analiz i dane statystyczne. Łatwo zapadają w pamięć,
- osie czasu – to ciekawy sposób na przedstawienie ważnych wydarzeń, historii firmy czy też historii rozwoju produktu,
- tabele – pozwalają atrakcyjnie zaprezentować wiele danych, takich jak wyniki sprzedażowe czy też właściwości produktów. Ułatwiają porównywanie liczb i tekstowych informacji między sobą.
Niezależnie od rodzaju każda prezentowana grafika powinna być widoczna nawet z najdalszego kąta sali. Musi więc mieć wysoką jakość.
Tworzenie prezentacji specjalistycznej – jak zaangażować publiczność?
Jak zostało wspomniane, prezentacja specjalistyczna często zawiera fachowe słownictwo i omawia złożony problem. To wystarczające czynniki, by dla niektórych słuchaczy okazała się nudna. Dlatego od jej początku warto angażować publiczność. Zadawanie pytań widowni nie zawsze skutkuje odzewem. Warto więc zastosować kilka trików. Jakich?
- Krótka krzyżówka. To idealne narzędzie, aby utrwalić trudne słownictwo, jakie pojawiło się podczas prelekcji.
- Rebus. Pozwala w zabawny sposób przekazać myśl przewodnią prezentacji.
- Krótki test abc. Pozwala zweryfikować nabytą podczas prezentacji wiedzę. Wystąpienie warto podzielić na kilka bloków i po każdym umieścić taki test.
Tworzenie prezentacji specjalistycznej to trudne i wymagające zadanie. Dlatego warto go powierzyć specjalistom, którzy w atrakcyjny sposób przedstawią to, co masz do powiedzenia. Fachowcy nie tylko znają tajniki programów do tworzenia prezentacji, ale również wiedzą, jak przyciągnąć uwagę publiczności. To zdecydowana oszczędność czasu, który możesz spożytkować na lepsze przygotowanie się do wystąpienia.